Paikallisvoima ry haluaa tuoda esiin näkemyksensä esitetyn veroluokkamuutoksen vaikutuksista erityisesti pienten taajamien kaukolämmön tuotantoon. Pienten ja keskisuurten kaukolämpöyhtiöiden näkökulmasta datakeskusten hukkalämmön hyödyntäminen tarjoaa merkittävän mahdollisuuden kaukolämmön sähköistämiseen ja päästöjen vähentämiseen.
Suomessa on rakennettu ja rakenteilla merkittävä määrä pieniä, alle 10 megawatin datakeskuksia, jotka ovat olennainen osa paikallisia kaukolämpöratkaisuja. Näiden keskusten kannattavuus perustuu dataliiketoiminnan ja hukkalämmön hyödyntämisen yhdistelmään. Veroluokan muutoksen tuoma kustannusvaikutus vaarantaisi tämän kokonaisuuden kannattavuuden ja hiilineutraali hukkalämpö jäisi hyödyntämättä asukkaiden lämmityksessä.
Datakeskukset mahdollistavat alueellisille lämpöyhtiöille ripeän siirtymisen kohti hiilineutraaliutta
Datakeskukset, joiden hukkalämpö hyödynnetään kaukolämmössä, ovat monilla paikkakunnilla merkittävä elinvoimatekijä. Ne luovat työpaikkoja, lisäävät verotuloja ja mahdollistavat investointeja, joilla on suora vaikutus alueiden kehitykseen. Nämä luvut ovat esitetty tarkemmin EK:n ja FDCA:n tuoreessa selvityksessä datakeskusten vero- ja työllisyysvaikutuksista. Nämä mahdollisuudet tulisi tunnistaa alueellisen kilpailukyvyn kannalta. Datakeskusten hukkalämmön hyödyntämisen osuus Paikallisvoiman jäsenryitysten kaukolämmön tuotannossa vaihtelee noin 40–90 prosentin välillä. Joissakin kunnissa hukkalämpö voi kattaa jopa 90 prosenttia kaukolämmön tarpeesta, joka tekee siitä keskeisen tekijän energiatehokkuuden ja päästövähennysten saavuttamisessa.
Hallituksen esityksen muutoksen seurauksena datakeskusten sähkön hinta nousisi arviolta 2,2 senttiä per kWh (22,53 €/MWh), joka siirtyisi suoraan hukkalämmön hintaan. Korotus olisi niin merkittävä, ettei lämpöyhtiöiden olisi taloudellisesti perusteltua ostaa hukkalämpöä. Muutos olisi erityisen haitallinen pienille kaukolämpötoimijoille. Paikallisvoima ry korostaa, että datakeskusten toiminta lisää paikallisten sähköverkkojen siirtomääriä, mikä kasvattaa verkkoyhtiöiden tuloja ja näin ollen alentaa kaikkien asiakkaiden maksamaa sähkön siirtohintaa. Datakeskukset tuovat myös yhteisö- ja kiinteistöverotuloja, mikä vahvistaa paikallistaloutta.
Lisäksi tuoreen datatalouden tiekartan mukaan Suomessa hukkalämpöä hyödynnettiin vuonna 2023 noin 125 GW seitsemän kunnan kaukolämpöverkossa Suomen ollen Euroopan kärkeä hukkalämmön hyödyntämisessä. Raportti suosittelee datakeskusten sijoittamista lähelle kaukolämpöverkkoja ja asutuskeskuksia, jotta hukkalämpö voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti.
Paikallisvoima ry esittää, että alempi sähköveroluokka säilytetään datakeskuksille, joiden kuluttamasta sähköstä merkittävä osa palautuu kuluttajille hukkalämpönä.
Paikallisvoima ry ehdottaa, että datakeskuksille kohdistuva sähkövero porrastetaan siten, että veroluokan määräytyminen perustuu hukkalämmön hyödyntämisasteeseen. Mikäli datakeskuksen käyttämästä sähköstä esimerkiksi vähintään 50 prosenttia hyödynnetään hukkalämpönä, datakeskus voisi kuulua alempaan veroluokkaan. Lisäksi, jos hukkalämmön hyödyntämisaste on vähintään 20 prosenttia, datakeskukselle voitaisiin myöntää osittainen veroluokan alennus. Paikallisvoima ry toimittaa mielellään yksityiskohtaisia lisätietoja pohdittaessa hyödyntämisasteen määritelmiä.
Energiatehokkuusdirektiivi ei ole este alemman sähköveroluokan soveltamiselle
EU:n energiatehokkuusdirektiivi velvoittaa, että yli 1 megawatin datakeskukset selvittävät mahdollisuudet hukkalämmön hyödyntämiseen. Velvoite koskee kuitenkin ainoastaan selvityksen tekemistä, eikä se sisällä varsinaista velvoitetta hukkalämmön hyödyntämiseen.
Tämän vuoksi ei ole perusteltua tulkita, että direktiivi estäisi alemman sähköveroluokan soveltamisen. Kansallisilla toimilla, kuten verotuksellisilla kannustimilla, voidaan edelleen edistää hukkalämmön hyödyntämistä: Näin ollen alemman veroluokan säilyttämiselle datakeskuksille, jotka hyödyntävät hukkalämpöä, on olemassa hyväksyttävät EU-oikeudelliset perusteet. (Komission suuntaviivoissa ilmastotoimiin, ympäristönsuojeluun ja energia-alalle myönnettävälle valtiontuelle todetaan tuen kannustava vaikutus: "Komissio katsoo, että pelkästään toiminnan sopeuttamiseen unionin normien mukaiseksi myönnettävällä tuella ei periaatteessa ole kannustavaa vaikutusta. Yleissääntönä on, että ainoastaan unionin normien ylittämiseen tähtäävällä tuella voi olla kannustava vaikutus." Vuoden 2022 suuntaviivat ilmastotoimiin, ympäristönsuojeluun ja energia-alalle myönnettävälle valtiontuelle | EUR-Lex)