logo logo logo

voimablogi 2.12.2016

Paikallinen yhtiö on asiakkaille ykkönen

Paikallisvoima ry:n jäsenyhtiöllä Keravan Energia Oy:llä on tuoreen selvityksen mukaan Suomen tyytyväisimmät asiakkaat. Paikallisyhtiöiden valttina on etenkin palvelun korkea laatu.

Pienten ja paikallisten energiayhtiöiden puolestapuhujana minulla on tällä viikolla ollut aihetta ylpeyteen. Asiakaskokemuksia tutkivan EPSI Ratingin mukaan pienet ja paikalliset energiayhtiöt ovat ykkössijoilla energiayhtiöiden asiakkaiden tyytyväisyyttä mittaavassa selvityksessä. Aivan kärkeen nousi Keravan Energia Oy, yksi Paikallisvoiman jäsenistä.

Keravan Energia on hyvä esimerkki yhtiöstä, joka on pienestä koostaan huolimatta onnistunut jatkuvasti kehittämään toimintaansa asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukana. Yhtiö on lisännyt merkittävästi kotimaisten uusiutuvien polttoaineiden käyttöä, vähentänyt hiilidioksidipäästöjään ja monipuolistanut palveluvalikoimaansa. Kaikki nämä tekijät ovat EPSIn selvityksen mukaan entistä tärkeämmässä roolissa sähkönmyyjän valinnassa. Samaan aikaan Keravalla on pidetty kiinni perusasioista, eikä muutoksia ole tehty sähkön edullisen hinnan kustannuksella.

Paikallisten yhtiöiden hyvä kokonaismenestys selvityksessä ei yllätä. Etenkin palvelussa pienet ja paikalliset sähköyhtiöt ovat lyömättömiä. Paikalliseen yhtiöön on helppo ja nopea ottaa yhteyttä, ja sen työntekijät tuntevat alueen ja pystyvät tarvittaessa reagoimaan nopeasti esimerkiksi sähkönjakelun ongelmiin.

Näitä ongelmia on tosin paikallisten yhtiöiden alueella keskimäärin vähemmän kuin hajautetusti omistettujen yritysten piirissä.

Jäsenyhtiöidemme asiakkailla on siis monta syytä tyytyväisyyteen. Lisäksi sähköstä ja sen siirrosta maksettu korvaus hyödyttää suoraan oman alueen taloutta ja lisää työpaikkoja. Korkealla tasolla oleva asiakastyytyväisyys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yhtiöt jäisivät lepäilemään laakereilleen. Jäsenyhtiömme tekevät jatkossakin kovasti töitä sen eteen, että ne voivat tarjota asiakkailleen laadukasta, ympäristöystävällistä ja monipuolista palvelua edulliseen hintaan.

Asiakastyytyväisyys on yhä tärkeämpää, kun sähkön kilpailutus lisääntyy, ja sen seuraaminen olennainen osa tämän päivän sähköyhtiön toimintaa.

Toivo Hurme

Toiminnanjohtaja
Paikallisvoima Ry